To αεροδρόμιο-φάντασμα των 240εκατ. δολαρίων


Η Κίνα έφτιαξε στο Πακιστάν ένα τεράστιο αεροδρόμιο το οποίο δεν χρησιμοποιεί κανείς. Κόστισε 240εκατ. δολάρια και είναι αμφίβολο αν θα λειτουργήσει πλήρως

Λίγα χιλιόμετρα έξω από την παραθαλάσσια πόλη πακιστανική πόλη Γκουαντάρ δεσπόζει μια κατασκευή απολύτως παράταιρη με το τοπίο. Είναι το Νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Γκουαντάρ, το οποίο ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και εγκαινιάστηκε σε μια virtual τελετή τον Ιανουάριο του 2025.

Οι ανησυχίες για την ασφάλεια καθυστέρησαν τα εγκαίνια του διεθνούς αεροδρομίου. Υπήρχαν φόβοι ότι τα βουνά της περιοχής και η εγγύτητά τους στο αεροδρόμιο θα μπορούσαν να αποτελέσουν το ιδανικό ορμητήριο για μια επίθεση.

Αντ’ αυτού, ο Πακιστανός πρωθυπουργός Σεχμπάζ Σαρίφ και ο Κινέζος ομόλογός του Λι Κιάνγκ πραγματοποίησαν μια virtual τελετή. Δεν δόθηκε πρόσβαση στα ΜΜΕ ώστε να καλύψουν την πρώτη πτήση.

Αν και το αεροδρόμιο είναι το νεότερο και πιο ακριβό στο Πακιστάν, παραμένει σχεδόν άδειο, χωρίς επιβάτες ή πτήσεις. Την κατασκευή του χρηματοδότησε εξ ολοκλήρου η Κίνα. Το αεροδρόμιο κόστισε 240 εκατομμύρια δολάρια αλλά παραμένει αβέβαιο πότε θα αρχίσει να λειτουργεί πλήρως.

Η Κίνα έχει επενδύσει σημαντικά στην επαρχία Μπαλουχιστάν και την πόλη Γκουαντάρ την τελευταία δεκαετία, στο πλαίσιο του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Πακιστάν (CPEC), ενός έργου δισεκατομμυρίων δολαρίων που συνδέει τη δυτική επαρχία Σιντζιάνγκ με την Αραβική Θάλασσα. Παρά τις διακηρύξεις για αναμόρφωση της περιοχής, ωστόσο, οι αλλαγές στο Γκουαντάρ είναι ελάχιστες.

Η πόλη δεν είναι συνδεδεμένη με το εθνικό δίκτυο, και η ηλεκτρική ενέργεια έρχεται από το Ιράν ή από ηλιακούς συλλέκτες, ενώ υπάρχει έλλειψη καθαρού νερού.

Με χωρητικότητα 400.000 επιβατών, το αεροδρόμιο σίγουρα δεν ήταν αυτό που χρειάζονταν οι  90.000 κάτοικοι του Γκουαντάρ. Όπως δηλώνει ο Αζίμ Καλίντ, ειδικός στις διεθνείς σχέσεις με ειδίκευση στις σχέσεις Πακιστάν-Κίνας: «Αυτό το αεροδρόμιο δεν είναι για το Πακιστάν ή το Γκουαντάρ. Είναι για την Κίνα, ώστε οι πολίτες της να έχουν ασφαλή πρόσβαση στο Γκουαντάρ και το Μπαλουχιστάν».

Η κινεζική επένδυση έφερε ένταση

Ο Οικονομικός Διάδρομος Κίνας-Πακιστάν (CPEC) έχει προκαλέσει μια μακροχρόνια εξέγερση στο Μπαλουχιστάν, μια περιοχή πλούσια σε φυσικούς πόρους και στρατηγικά τοποθετημένη.

Οι αυτονομιστές, που διαμαρτύρονται για την εκμετάλλευση της περιοχής από το κράτος εις βάρος των τοπικών πληθυσμών, αγωνίζονται για ανεξαρτησία, στοχοθετώντας τόσο τα πακιστανικά στρατεύματα όσο και τους Κινέζους εργάτες στην επαρχία και σε άλλες περιοχές.

Οι Βαλούχοι, η εθνοτική μειονότητα του Πακιστάν, ισχυρίζονται ότι υφίστανται διακρίσεις από την κυβέρνηση και ότι στερούνται των ευκαιριών που απολαμβάνουν άλλες περιοχές της χώρας, κατηγορίες που η κυβέρνηση αρνείται.

Για να προστατεύσει τις κινεζικές επενδύσεις, το Πακιστάν έχει ενισχύσει τη στρατιωτική παρουσία του στο Γκουαντάρ, προκειμένου να καταπολεμήσει τις αντιδράσεις. Η πόλη είναι γεμάτη σημεία ελέγχου, στρατεύματα, οδοφράγματα και παρατηρητήρια. Οι δρόμοι κλείνουν συχνά, αρκετές ημέρες την εβδομάδα, για να επιτραπεί η ασφαλής διέλευση των Κινέζων εργατών και των Πακιστανών VIP.

Οι αξιωματικοί των μυστικών υπηρεσιών παρακολουθούν στενά τους δημοσιογράφους που επισκέπτονται το Γκουαντάρ, ενώ η ιχθυόσκαλα της πόλης θεωρείται τόσο ευαίσθητη ώστε δεν δίνεται πρόσβαση στα ΜΜΕ. Οι κάτοικοι της πόλης δηλώνουν εξοργισμένοι από την κατάσταση.

Η κυβέρνηση λέει ότι ο CPEC δημιούργησε περίπου 2.000 θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο, αλλά δεν είναι σαφές ποιον εννοεί με τον όρο «τοπικό», τους Βαλούχους κατοίκους ή τους Πακιστανούς από άλλα μέρη της χώρας. Οι αρχές δεν διευκρινίζουν.

Εικόνα ερήμωσης

Στο υπερσύγχρονο αεροδρόμιο επικρατεί μια εικόνα ερήμωσης. Μόνο ένα εμπορικό δρομολόγιο εκτελείται τρεις φορές την εβδομάδα προς το Καράτσι, τη μεγαλύτερη πόλη του Πακιστάν, που βρίσκεται στην άλλη άκρη της ακτογραμμής της Αραβικής Θάλασσας του Πακιστάν.

Δεν υπάρχουν απευθείας πτήσεις προς την επαρχιακή πρωτεύουσα του Μπαλουχιστάν, την Κουέτα, εκατοντάδες χιλιόμετρα στην ενδοχώρα, ή την πρωτεύουσα Ισλαμαμπάντ, ακόμη βορειότερα.

Παράγοντες της περιοχής τονίζουν ότι το αεροδρόμιο δεν προσέφερε σε εργασία σε κανέναν κάτοικο του Γκουαντάρ και προσθέτουν πως μαζί με τα κινεζικά χρήματα στην πόλη ήρθε κι ένας σκληρός μηχανισμός ασφαλείας που δημιούργησε εμπόδια και εμβάθυνε τη δυσπιστία.