Δεν περίμενε ότι ο πίνακας που αγόρασε σε ένα παζάρι για 50 δολάρια θα είχε τόσο μεγάλη αξία
Ένας συλλέκτης παλιών αντικειμένων το 2016 επισκέφτηκε ένα παζάρι σε γκαράζ στη Μινεσότα. Εκεί, ανάμεσα στα αντικείμενα, εντόπισε και έναν πίνακα ζωγραφικής, τον οποίο αγόρασε για 50 δολάρια. Τελικά, όπως αποκαλύφθηκε, πρόκειται για έναν αυθεντικό πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου Βίνσεντ Βαν Γκογκ, η αξία του οποίου πλέον εκτιμάται στα 15. εκατ. δολάρια.
Η αυθεντικότητα του πίνακα διαπιστώθηκε από μια ομάδα
ειδικών, ενώ φέρει μια επιγραφή με τη λέξη «Elimar» στην κάτω δεξιά γωνία.
Σύμφωνε με τους ειδικούς, ο πίνακας δημιουργήθηκε από τον
Βαν Γκογκ κατά τη διάρκεια της παραμονής του σε ψυχιατρείο στη νότια Γαλλία το
1889 και απεικονίζει έναν ψαρά να καπνίζει την πίπα του, καθώς επισκευάζει τα
δίχτυα του.
Η εταιρεία ερευνών τέχνης LMI Group International, ανέθεσε
σε ειδικούς την ανάλυση του έργου, οι οποίοι εξέτασαν χαρακτηριστικά όπως την
ύφανση του καμβά, τη χρωστική του χρώματος και άλλα στοιχεία. Με διαστάσεις
45,7 εκατοστά επί 41,9 εκατοστά, οι
ειδικοί αναγνώρισαν τον πίνακα ως αυθεντικό του Βαν Γκογκ ύστερα από μια
διαδικασία που κράτησε τέσσερα χρόνια.
Ο πίνακας βασίζεται σε έναν πίνακα του Δανού καλλιτέχνη Μίκαελ
Άνκερ (1849-1927), σύμφωνα με το LMI, και είναι μια από τις πολλές
«μεταφράσεις» του Βαν Γκογκ έργων άλλων καλλιτεχνών.
Οι ερευνητές βρήκαν επίσης μια τρίχα ενσωματωμένη στον καμβά
και την έστειλαν για ανάλυση. Αν και διαπιστώθηκε ότι προέρχεται από άνδρα, οι
προσπάθειες να αντιστοιχιστεί το DNA του με τους απογόνους του Βαν Γκογκ δεν
ήταν εφικτές καθώς η κατάσταση του γενετικού υλικού που εξήχθηκε ήταν υποβαθμισμένη,
είπε η LMI.
«Με την ενσωμάτωση της επιστήμης και της τεχνολογίας με
παραδοσιακά εργαλεία γνώσης, ιστορικού πλαισίου, επίσημης ανάλυσης και έρευνας
προέλευσης, στοχεύουμε να επεκτείνουμε και να προσαρμόσουμε τους διαθέσιμους
πόρους για τον έλεγχο ταυτότητας της τέχνης με βάση τις μοναδικές ιδιότητες των
έργων υπό τη φροντίδα μας», δήλωσε ο Λόρενς Σίντελ, πρόεδρος και διευθύνων
σύμβουλος του LMI Group, σε δελτίο τύπου αυτή την εβδομάδα.
Πάντως παρά την ανάλυση, η αυθεντικότητα του πίνακα πρέπει πρώτα να επιβεβαιωθεί και από το
επίσημο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, το οποίο είναι υπεύθυνο
για τις τελικές πιστοποιήσεις.
Το μουσείο αρνήθηκε προηγουμένως να αποδώσει τον πίνακα στον
Βαν Γκογκ όταν τον προσέγγισε ο προηγούμενος ιδιοκτήτης τον Δεκέμβριο του 2018.
Ωστόσο, η LMI, η οποία απέκτησε τον πίνακα το 2019, είναι
πεπεισμένη ότι είναι γνήσιος.
«Η ανακάλυψη ενός μέχρι πρότινος άγνωστου πίνακα του Βαν
Γκογκ δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη», αναφέρεται στην έκθεση. «Είναι γνωστό
ότι ο Βαν Γκογκ χάριζε πολλά έργα σε φίλους του κι έτσι πολλά από αυτά χάθηκαν».
Η LMI είπε ότι ο πίνακας «είναι ένα συναισθηματικά πλούσιο,
βαθιά προσωπικό έργο που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του τελευταίου και
πολυτάραχου κεφαλαίου της ζωής του Βαν Γκογκ».
Ο Ολλανδός ζωγράφος δημιούργησε περίπου 900 πίνακες κατά τη
διάρκεια της ζωής του. Θεωρείται ότι έπασχε από έναν συνδυασμό διπολικής και
οριακής διαταραχής προσωπικότητας, αν και αυτές οι ασθένειες δεν διαγνώστηκαν
ποτέ.
Το 2020, ερευνητές από το University Medical Center
Groningen στην Ολλανδία, δήλωσαν ότι πιθανότατα ο Βαν Γκογκ βίωσε δύο σύντομα
ψυχωσικά επεισόδια, τα οποία τότε θεωρήθηκε ότι ήταν παραλήρημα που προκλήθηκε
από στέρηση αλκοόλ, μετά την εισαγωγή του στο νοσοκομείο αφού έκοψε το αυτί του
με ξυράφι το 1888. Ο Βαν Γκογκ αυτοκτόνησε το 1890 σε ηλικία 37 ετών.