Κι όμως μας ακούν: Συνεργάτης του Facebook και του Google επιβεβαιώνει ότι παρακολουθούν το μικρόφωνο του τηλεφώνου μας
Είναι... κοινό μυστικό, ωστόσο φαίνεται ότι πλέον επιβεβαιώνεται από επίσημα χείλη ότι καταγράφουν όσα λέμε για να μας προβάλουν τις κατάλληλες διαφημίσεις
Σχεδόν σε όλους έχει τύχει να συζητούν σχετικά με ένα προϊόν ή μια υπηρεσία και λίγο αργότερα να «βομβαρδίζονται» στο κινητό τους με διαφημίσεις σχετικά με αυτό. Η υποψία ότι μας… παρακολουθούν, η οποία αρχικά έμοιαζε περισσότερο με θεωρία συνωμοσίας, φαίνεται ότι τελικά επιβεβαιώνεται από αρκετές πηγές.
Η ιστοσελίδα ερευνητικής δημοσιογραφίας σχετικά με θέματα
τεχνολογίας και διαδικτύου 404 Media έφερε στο φως τα όσα αναφέρθηκαν σε μια
παρουσίαση σε υποψήφιους πελάτες από μια απ’ τις εταιρείες που συνεργάζεται με το
Facebook στο κομμάτι του μάρκετινγκ. Ο εκπρόσωπος της εν λόγω εταιρίας παρουσίασε
τον τρόπο με τον οποίο «ακούν» τα μικρόφωνα των smartphone των χρηστών, για να τους
προβάλουν διαφημίσεις ανάλογες με αυτά που αναφέρουν στις συνομιλίες τους.
Όπως αναφέρει το 404 Media με βάση έγγραφα που διέρρευσαν
στους δημοσιογράφους του, ο αμερικάνικος κολοσσός τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών
ειδήσεων Cox Media Group (CMG) ισχυρίζεται ότι το λεγόμενο λογισμικό του «Active
Listening» χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να «καταγράφει δεδομένα
προθέσεων σε πραγματικό χρόνο, ακούγοντας τις συνομιλίες μας».
«Οι διαφημιστές μπορούν να συνδυάσουν αυτά τα φωνητικά
δεδομένα με δεδομένα συμπεριφοράς για να στοχεύσουν καταναλωτές στην αγορά»,
αναφέρθηκε στην σχετική παρουσίαση.
Στο ίδιο slideshow, η CMG συμπεριέλαβε το Facebook, τη
Google και την Amazon ως πελάτες της υπηρεσίας «Active Listening». Αφού το 404
επικοινώνησε με την Google σχετικά με την εν λόγω συνεργασία της, ο
τεχνολογικός γίγαντας αφαίρεσε τον όμιλο μέσων ενημέρωσης από τον ιστότοπο για
το «Πρόγραμμα Συνεργατών» του, γεγονός που ώθησε τη Meta, ιδιοκτήτρια του
Facebook, να παραδεχτεί ότι εξετάζει την CMG για να δει αν παραβιάζει
οποιονδήποτε από τους όρους παροχής υπηρεσιών της.
Παράλληλα, εκπρόσωπος της Amazon δήλωσε στο 404 ότι το τμήμα
διαφημίσεων της «δεν συνεργάστηκε ποτέ με την CMG σε αυτό το πρόγραμμα και δεν
έχει σχέδια να κάνει κάτι τέτοιο. Ο εκπρόσωπός της πρόσθεσε ωστόσο παραδόξως
ότι αν ένας από τους συνεργάτες της εταιρίας παραβιάζει τους κανόνες της, η
εταιρεία θα αναλάβει δράση.
Αυτή η τελευταία διαρροή σηματοδοτεί την τρίτη φορά μέσα σε
ένα χρόνο που το 404 αναφέρεται στη αμφιλεγόμενη υπηρεσία φωνητικής στόχευσης
της CMG. Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο ανεξάρτητος ειδησεογραφικός ιστότοπος όχι μόνο
αναφέρθηκε σε μια εταιρεία μάρκετινγκ =επειδή καυχιόταν για μια τέτοια
ανατριχιαστική, αν όχι παράνομη τεχνολογία στο podcast της, αλλά αποκάλυψε
επίσης την ύπαρξη του Active Listening της CMG.
Αυτές οι παλαιότερες αλλά και οι τωρινές διαρροές ενισχύουν
τις μακροχρόνιες υποψίες σχετικά με τους διαφημιστές που χρησιμοποιούν τα
κινητά μας τηλέφωνά μας για να μας ακούνε.
Πόσο νόμιμο είναι
αυτό;
«Ξέρουμε τι σκέφτεστε. Είναι όλο αυτό νόμιμο;», αναφερόταν
σε μια διαγραμμένη πλέον ανάρτηση της CMG στο ιστολόγιό της από τον Νοέμβριο
του 2023. «Είναι πράγματι νόμιμο τα τηλέφωνα και οι συσκευές να σας ακούνε.
Όταν μια νέα λήψη ή ενημέρωση εφαρμογής προτρέπει τους καταναλωτές με μια
πολυσέλιδη συμφωνία χρήσης κάπου στα ψιλά γράμματα, η ενεργή ακρόαση συχνά
περιλαμβάνεται ανάμεσα τους».
Η CMG δεν αποκάλυψε τον τρόπο με τον οποίο αποκτά τα
υποτιθέμενα φωνητικά δεδομένα, αλλά υποστήριξε μόνο ότι μπορεί να εντοπίσει
τους χρήστες που είναι «έτοιμοι να αγοράσουν» και να δημιουργήσει λίστες
στοχευμένων διαφημίσεων με βάση τα ενδιαφέροντά τους. Για την υπηρεσία αυτή, ο
όμιλος μέσων ενημέρωσης χρεώνει 100 δολάρια την ημέρα για να στοχεύσει τους
ανθρώπους σε ακτίνα 15 χιλιομέτρων και 200 δολάρια την ημέρα για να στοχεύσει
εκείνους σε ακτίνα 30 χιλιομέτρων.
Δεδομένου ότι η εταιρεία καυχιόταν γι′ αυτό στο δημόσιο
ιστότοπό της πριν αρχίσει κανείς να δίνει σημασία, φαίνεται ότι θα είναι αρκετά
δύσκολο σε αυτή τη συγκυρία να αρνηθεί την υποκλοπή της.