Δωρεάν ή με συνδρομή. Τι σημαίνουν για τους χρήστες οι δύο επιλογές σε Facebook, Instagram


Η Meta αναγκάστηκε να δώσει την επιλογή συνδρομής στις δημοφιλέστερες πλατφόρμες της. Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ βγαίνει κερδισμένος ό,τι και αν επιλέξουμε


Όσοι έχουν προφίλ στα social media της Meta (Facebook, Instagram) έχουν λάβει τις τελευταίες μέρες ένα συγκεκριμένο μήνυμα. Οι σελίδες του Μαρκ Ζάκερμπεργκ ζητούν να επιλέξουμε μεταξύ δυο επιλογών για να συνεχίσουμε την πλοήγηση μας. Από τη μια μπορείς να συνεχίσεις τα χρησιμοποιείς το Facebook και το Instagram όπως το έκανες μέχρι σήμερα. Θα βλέπεις διαφημίσεις, χορηγούμενα ποσταρίσματα και στη ροή θα κυριαρχούν αναρτήσεις άσχετες από αυτές των φίλων σου.

Η συνδρομή για Facebook και Instagram ξεκινάει από 9,99 ευρώ για πρόσβαση από προσωπικό υπολογιστή και 12,99 ευρώ για όσους θέλουν να μπαίνουν από Android ή iOS. Από τον Μάρτιο του 2024 Meta θα χρεώνει επιπλέον 6 ευρώ για κάθε πρόσθετο λογαριασμό.

Πώς προέκυψε θέμα συνδρομής

Από την εμφάνιση του το Facebook διαφήμιζε ότι θα είναι για πάντα δωρεάν. Όταν και το Instagram πέρασε στα χέρια του Ζάκερμπεργκ δεν υπήρχε πλάνο για συνδρομητικές υπηρεσίες. Αυτό όμως που σίγουρα υπήρχε ήταν το πλάνο μεγιστοποίησης του κέρδους. Τα δεδομένα του κάθε χρήστη, η συμπεριφορά του μέσα στις πλατφόρμες και κάθε επίδραση του καταγράφονται και χρησιμοποιούνται. Ουσιαστικά το Meta «ακολουθεί» τις κινήσεις του χρήστη μέσα στις πλατφόρμες και τον «βομβαρδίζει» με διαφημίσεις οι οποίες, σύμφωνα με τα δεδομένα, θα τον ενδιαφέρουν περισσότερο και είναι πιθανότερο να τον προσελκύσουν να κάνει «κλικ».

Αυτή η στοχευμένη, μέσω αλίευσης δεδομένων, διαφήμιση κρίθηκε αρχικά παραμονή από την Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (ευρωπαϊκή έδρα της Meta). Στην απόφαση της τόνισε ότι οι όροι χρήσης που αποδέχεται όποιος έχει προφίλ σε Facebook-Instagram δεν καλύπτουν νομικά την Meta ώστε να έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιεί δεδομένα για διαφημίσεις. Η εταιρία έκανε κάποιες αλλαγές που κρίθηκαν ανεπαρκείς και τελικά η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις στοχευμένες διαφημίσεις σε Facebook και Instagram χωρίς ρητή συγκατάθεση του χρήστη. H Meta λοιπόν επέλεξε την οδό της συνδρομής.

Τι κρύβεται πίσω από τις δύο επιλογές

Οι δύο επιλογές που σου δίνει πλέον η Meta, με την ανοχή προς το παρόν της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι μια κατάσταση win-win για την εταιρία του Ζάκερμπεργκ. Από τη μια μπορείς να συνεχίσεις να χρησιμοποιείς δωρεάν Facebook και Instagram αλλά αυτή τη φορά έχοντας δώσει επισήμως την άδεια στην εταιρία να χρησιμοποιεί τα δεδομένα σου. Ουσιαστικά η Meta θα κάνει αυτό που έκανε έως σήμερα με δική μας άδεια και η ροή θα βομβαρδίζεται με διαφημίσεις και χορηγούμενες αναρτήσεις που έχουν κριθεί ελκυστικές για εμάς λόγω των δεδομένων μας. Είναι πλέον φανερό σε όλους τους χρήστες ότι οι δύο πλατφόρμες έχουν αφήσει προ πολλού πίσω την περίοδο που η διασύνδεση μεταξύ διαδικτυακών φίλων είχε προτεραιότητα. Οι διαφημιστικές-προωθητικές αναρτήσεις κατέχουν τη μερίδα του λέοντος σε αυτά που βλέπουμε.

Η δεύτερη επιλογή που μας δίνεται είναι γίνουμε συνδρομητές. Να πληρώνουμε δηλαδή τη Meta ώστε να μην χρησιμοποιεί τα δεδομένα μας, πράγμα που δεν την ενδιαφέρει αν δεν μας δείχνει διαφημίσεις. Με λίγα λόγια η εταιρία είναι κερδισμένη και στις δύο περιπτώσεις. Με δεδομένο ότι η συντριπτική πλειονότητα θα επιλέξει να συνεχίσει δωρεάν τότε η Meta καλύφθηκε και νομικά, με δική μας συναίνεση, στη χρήση των δεδομένων μας.